Kalkulator współczynnika Vi – Klasy T (2025–2028)

Pełne funkcje: poprawki konstrukcyjne, rodzaj miecza, śruba, historia, reset, eksport PDF bez polskich znaków, standardowe typy jachtów, alerty dla poprawek. Wersja. 2.0 sierpień 2025.

Wybierz typ jachtu z listy lub pozostaw "Wybierz standard" do ręcznego wprowadzania danych
Wymagane - podaj nazwę jachtu, jeśli jacht jej nie posiada wpisz 'brak'.
L to długość konstrukcyjna kadłuba jachtu oznaczająca odległość między najbardziej do przodu i najbardziej do tyłu wysuniętymi punktami kadłuba jachtu z uwzględnieniem mocowania żagli i drzewc umiejscowionych w sposób właściwy łącznie ze stałym bukszprytem i wystrzałem. Do pomiaru nie wlicza się urządzenia sterowego, pantografu i ruchomego genakerbomu oraz koszy, o ile nie służą do prowadzenia i mocowania takielunku. Do pomiaru L nie wlicza się listew odbojowych i kołnierzy, o ile ich grubość nie przekracza 5 cm. Kołnierze przedłużające linię wodną jachtu wlicza się do pomiaru bez względu na ich wymiar.
Masa jachtu w stanie regatowym bez załogi. Jest to masa jachtu w trakcie regat, mierzona w trymie pomiarowym bezpośrednio po wyścigu. Aby skorygować niedobór masy dopuszcza się stosowanie korektorów zamocowanych trwale we wnętrzu kadłuba jachtu lub umieszczonych w zamkniętych bakistach - tzn. że bakista nie może się samoistnie otworzyć w wyniku przechyłu.
Grot + Fok lub Fok, jeśli uwzględniasz żagle dodatkowe.
Podajesz w przypadku uwzględniania żagli dodatkowych
Genaker, spinaker – jeśli brak, wpisz 0. Jeśli "Tak", skoryguj powierzchnie Foka i Grota.
Poprawki konstrukcyjne / cechy
Definicja klas T Klasa T obejmuje jednokadłubowe jachty żaglowe z kabiną, zaprojektowane dla potrzeb turystyki i produkowane seryjnie w formach negatywowych. Za jacht seryjny uważa się jacht wyprodukowany w ilości co najmniej 5 egzemplarzy danego typu, gdzie typ oznacza identyczne – w granicach tolerancji producenta - wymiary kadłuba, rodzaj bocznego oporu i wysokość masztu. Za taki zostanie uznany każdy maszt wykonany z innych materiałów niż materiały drewniane lub stopy aluminium. Jachty o długości powyżej 5,5 m zbudowane w roku 2001 lub później powinny posiadać trójpoziomowy kokpit na długości co najmniej 0,8 m
Uwaga: poniższe 3 poprawki stosowane są tylko w klasie T-Sport.

Poprawka wiekowa: powyżej 10 do 15 lat (−0.5%), powyżej 15 do 20 lat (−1.0%), powyżej 20 lat (−1.5%)

Wybierz 'Brak / inna' dla silnika zaburtowego Wymagane: wybierz opcję śruby.

Uwaga: aby poprawka na śrubę silnika stacjonarnego mogła zostać przyznana jacht musi być zdolny na silniku pokonać dystans 20 długości kadłuba w czasie niedłuższym niż 1 minuty.

Wymagane: wybierz rodzaj bocznego oporu.